Kloonikapteeni

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 20. elokuuta 2018
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.   Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota.  
Tämä artikkeli kertoo kloonisotilasarvosta. Saatat olla etsimässä yleistä sotilasarvoa tai titteliä "kapteeni".
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]
Captain.jpg
Kloonikapteeni
Historialliset tiedot

Merkittävät henkilöt
Järjestölliset tiedot
Hallitus

Galaktinen Tasavalta[8]

Järjestö
Aseman tyyppi

Sotilasarvo[8]

Tehtävät

Komppanian johtaminen[8]

Eli jos sinä olet klooni, ja minä olen jedi, niin periaattessa olen sinua ylempänä, eikö niin?"
"Minun mielestäni kokemus on kaikista ylimpänä.
―Jedipadawan Ahsoka Tano ja kloonikapteeni Rex, tavatessaan ensimmäistä kertaa[lähde]

Kloonikapteeni,[8] tunnettu myös kloonisotilaskapteenina,[9] oli arvo Tasavallan suurarmeijassa, jota käyttivät 144 sotilaan komppanioita komentaneet kloonisotilaat. Rykmentin kuuttatoista kapteenia johtivat vuorostaan heidän kloonikomentajansa,[8] tai joissain tapauksissa jedikenraali.[10] Tavallisilla[8] vaiheen I[11] kapteeneilla oli haarniskassa neljä punaista ympyrää vasemmassa rinnassa sekä punainen raita molemmissa käsissä, pystysuorassa kypärän keskellä ja vaakasuorassa visiirin ympärillä.[8]

Rex oli kunnioitettu kloonikapteeni, joka johti tunnetun 501. legioonan Torrent-komppaniaa. Hän sai usein käskyjä suoraan kenraali Anakin Skywalkerilta.[10]

Kloonisotien loppuhetkillä useat kloonikomentajat[3] saivat käskyn ylikansleri Palpatinelta pettää ja tappaa heidän jedikenraalinsa.[12]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]